Menu Zamknij

Insulinooporność

fresh-3541959_1920-min

Insulinooporność to stan kiedy wrażliwość tkanek na działanie insuliny jest obniżona co wpływa negatywnie na regulację stężeń glukozy. Stan ten może prowadzić do rozwoju cukrzycy, zazwyczaj jednak przez wiele lat udaje się jej uniknąć dzięki zwiększeniu produkcji insuliny, czyli  hiperinsulinizmowi. Hiperinsulinizm ratując przed cukrzycą nasila inne działania insuliny, co prowadzi do zaburzenia funkcji licznych narządów.

Insulinooporność może prowadzić do rozwoju chorób takich  jak:

– cukrzyca typu 2
– nadciśnienie tętnicze
– niealkoholowe stłuszczenie wątroby
– otyłość
– zespół policystycznych jajników (PCOS)
– niepłodność
– choroby neurodegeneracyjne
– zespół metaboliczny
– nowotwory (m.in. raka sutka i endometrium)

Przyczyny insulinooporności nie są do końca znane. Uważa się, że mogą wpływać na jej rozwój zarówno czynniki genetyczne jak i środowiskowe, takie jak:

– niezdrowa, wysokokaloryczna dieta
– brak aktywności fizycznej
– nadmiar stresu
– stan zapalny
– używki
– niedobór snu
– otyłość brzuszna

Szczególnie zagrożone rozwojem insulinooporności są osoby, których najbliżsi krewni chorują na insulinooporność, cukrzycę, nadciśnienie tętnicze oraz otyłość.

LECZENIE INSULINOOPORNOŚCI
W leczeniu insulinooporności potrzebne jest wdrożenie równocześnie wielu działań.

1. Dietetyka: zdrowa, zbilansowana dieta dopasowana indywidualnie do potrzeb pacjenta oraz jego wyników badań

2. Aktywność fizyczna (minimum 30 minut każdego dnia) – eliminacja stresu, używek, zadbanie o relaks i odpoczynek

3. Farmakologia

4. Suplementacja (zgodnie z zaleceniami lekarza)

PRODUKTY SZCZEGÓLNIE ZALECANE
Czarnuszka – wykazuje właściwości poprawiające parametry gospodarki węglowodanowej. W badaniach wykazano, że dzienne spożycie 2g czarnuszki, przyczynia się do obniżenia wartości glikemii na czczo oraz zmniejszenia insulinooporności.

Chili – warto nadać ostrego smaku naszym potrawom, gdyż regularne spożywanie chili może obniżać poposiłkową hiperinsulinemię.
Kozieradka – wpływa pozytywnie na gospodarkę węglowodanową, poprzez modulowanie wydzielania enzymów trzustkowych, a także poprawia tkankową wrażliwość na insulinę.

Kurkuma – kurkumina zawarta w kurkumie bierze udział w aktywowaniu absorpcji glukozy, dzięki czemu oddziałuje na regulację gospodarki węglowodanowej.

Imbir – wykazuje zwiększenie wrażliwości komórek na działanie insuliny. Warto go stosować zarówno jako przyprawę jak i w postaci świeżego kłącza.

Cynamon – zawarte w nim cinamaldehyd i trans CA, wykazują poprawę wrażliwości na insulinę, aktywność antyoksydacyjną oraz poprawę odsetka HbA1c.

Zielona herbata – warto wypijać ją choć raz dziennie, bo dzięki zawartości polisacharydów i polifenole, już 1 filiżanka dziennie wykazuje redukcję ryzyka chorób sercowo-naczyniowych o ok. 10%, a ponadto obserwuje się o 3% niższe glikemie poposiłkowe.

Morwa biała – może być czasami stosowana razem z dużym posiłkiem w celu zmniejszenia poposiłkowego wzrostu stężenia glukozy we krwi.

Powinnaś/nieneś również kierować się indeksem glikemicznym, a także dobrym bilansowaniem sobie wszystkich składników.

Anna Ciulkin