Menu Zamknij

Restrykcje kontra racjonalna dieta – jak zachowuje się organizm ?

fresh-3541957_1920-min

Najczęstszym powodem wyboru diet restrykcyjnych jest brak odpowiedniej wiedzy i świadomości. Na pewno to co martwi jest również to, że osoby posiadające odpowiednią wiedzę i tak wybiera restrykcję. Co ich do tego skłania? Szybkie efekty. Wiele osób wtedy sobie gratuluje, pytając – „jak tego dokonałaś/-eś?”. Nie ma czego sobie gratulować. Za złe wybory „podziękuje” nam zdrowie, rozchwiany metabolizm, który na każdą kolejną restrykcję będzie reagować coraz gorzej.

Czy naprawdę ważniejszy jest efekt krótkotrwały? Czy ponownie usłyszymy pochwały kiedy masa ciała zacznie znowu wzrastać? Czy satysfakcja nadal pozostanie kiedy stracimy kontrolę nad własnym wyglądem?

Jeżeli stosujesz ten typ diety, mocno ograniczony kalorycznie musisz pamiętać, że owszem spada Twoja waga, ale niekoniecznie efekty, które widzisz są utratą tkanki tłuszczowej. Niejednokrotnie w dużej mierze jest to utrata masy mięśniowej ze względu na niedobór energetyczny i odżywczy diety. A co się dzieje z tkanką tłuszczową? To Twój magazyn energetyczny. Organizm nie będzie się go chętnie pozbywał w trakcie zbyt dużego deficytu energii. Raczej będzie starał się go zatrzymywać i odbudowywać przy każdej dostawie kalorii (czyli energii).

Czy „głodówki” są całkowicie złe za każdym razem niezależnie od czasu ich stosowania?

Nie. Metabolizm zaczyna spowalniać po około 3-4 dniach od rozpoczęcia restrykcji i to jest maksymalny czas stosowania tego typu diety, w celu np. oczyszczenia organizmu.

W takim razie jak powinna wyglądać racjonalna dieta? Zaczynamy od ustalenia Twojej podstawowej przemiany materii i całkowitej przemiany materii. Aby wykazać redukcję tkanki tłuszczowej, energetyczność Twojej diety powinna być niższa od całkowitej, ale wyższa od podstawowej przemiany materii. O ile? To zależy. Między innymi od zdrowia, trybu życia, aktywności fizycznej, typu pracy. Te i wiele innych parametrów, czynników omawiamy w trakcie wywiadu na konsultacji dietetycznej i na tej podstawie ustalana jest kaloryczność jadłospisu.

Czy sama kaloryczność jest ważna? Absolutnie nie. Na energię składają się białka, tłuszcze i węglowodany – w odpowiednich proporcjach. Zapotrzebowanie na te składniki jest również uzależnione od wspomnianych wcześniej czynników. Dodatkowo trzeba wspomnieć, że aby dieta była racjonalna nie może być niedoborową względem składników odżywczych, mineralnych i witamin. I tutaj właśnie wiedza dietetyka odgrywa kluczową rolę, aby dieta redukcyjna dodawała Ci energii, sprawiała przyjemność, a nie wywoływała osłabienie i uporczywe burczenie w brzuchu  Pamiętaj, że dietetyk jest po to, by Ci pomóc i nauczyć prawidłowego żywienia – a przede wszystkim by Ci pokazać jak efekty, na których Ci zależy utrzymać trwale

Anna Ciulkin